شاپرک چیست و چه میکند؟

شاپرک چیست و چه میکند؟

شاپرک

کلمه شاپرک درواقع مخفف «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» است. در این مطلب میخواهیم اشاره ای داشته باشیم به اینکه شاپرک چیست و چه میکند؟

شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانک ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.
می‌توان گفت ، شاپرک همانند شتاب است ولی این دفعه برای شرکت‌های PSP فعالیت می‌کند. به طور کلی شبکه شاپرک قرار است تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های پی‌اس‌پی را انجام داده و در نهایت با شرکت تولید کننده تراکنش PSP تسویه حساب را انجام خواهد داد. در ادامه به معرفی بیشتر شاپرک خواهیم پرداخت.

تاریخچه شاپرک:

پس از تصویب تاسیس شرکت شاپرک توسط شورای پول و اعتبار در اسفند ماه ۱۳۸۹، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخص‌های عملکردی معین به بانک های مجاز واگذار شود.
شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه های پرداخت در سطح بین‌المللی طراحی و با همکاری شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ وارد فاز اجرایی شد.
در فاز اول این پروژه، هر گونه اتصال مستقیم سوئیچ شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ بانک ها ممنوع گردید، و از دی ماه ۱۳۹۱، پذیرش و پردازش تراکنش‌های پایانه‌های فروش صرفاً از طریق شاپرک امکان‌پذیر شد.

اهداف شاپرک:

هدف۱: ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت نظام پرداخت الکترونیک و اجرای عملیات اصلی آن
هدف۲: تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزامات نظام پرداخت الکترونیکی و نظارت بر رعایت آن
هدف۳: تحلیل، برنامه ریزی و سامان دهی صنعت پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی
هدف۴: استقرار نظام جامع مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور

بیانیه چشم انداز شاپرک:

با اتکاء به برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در افق آینده، نهادیست ارزشی، چابک، پویا، مرجع، موثر و مسئولیت‌پذیر، مجهز، کارآمد،‌ مسلط بر حوزه دانش، فناوری، کاربری‌ها و مدیریت روزآمد پرداخت الکترونیک با هویتی اسلامی و ایرانی که متولی مدیریت، یکپارچگی و ارتقاء پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی ج.ا.ا در کشور است. شاپرک در راستای افق این چشم‌انداز، واجد ویژگی‌های زیر خواهد بود:

عالی‌ترین متولی و بازوی اجرایی بانک مرکزی با مدیریتی یکپارچه، جامع و نوآورانه در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک و گسترش سطح دانش و فرهنگ کاربری پرداخت الکترونیکی به شکلی که بر پایه، داده کاوی، آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری منجر به توسعه صنعت پرداخت الکترونیک کشور شود.

ایجاد ساختاری مدیریتی و حمایتی، امن و مقتدر در حوزه پرداخت الکترونیکی و تسهیل‌کننده تبادلات پولی و اعتباری ضمن حفظ حریم خصوصی افراد و حقوق شهروندی و در راستای ارتقاء سلامت و امنیت حوزه پرداخت الکترونیک کشور و کمک به افزایش سهم پرداخت الکترونیک در تبادلات مالی کشور در نقش سازمانی توانمندساز

توانمند در محقق ساختن فرامین، تدابیر و مقررات ملی و حاکمیتی در موضوع پرداخت الکترونیکی و قادر به بهره‌برداری هوشمندانه و هدفمند از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های داخلی و خارجی در حوزه پرداخت الکترونیکی

وظایف و فعالیت‌ها:

به گفته محمود بهمنی، مدیر سابق بانک مرکزی ایران شاپرک وظیفه حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استانداردسازی، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در مراکز فروش کالا و خدمات را بر عهده دارد. این سامانه مشابه SEPA در اروپا و INTRAC در کانادا است.

مهمترین دستاورد شاپرک:

بزرگترین دستاورد راه اندازی شاپرک این است که فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بر مبنای استاندارد یکسانی انجام می‌گیرد و تحقق این مهم، بانک مرکزی را قادر می‌سازد‌ تا نظارت دقیق و همه جانبه‌ای بر انجام عملیات بانکی که از طریق پایانه‌های فروش صورت می گیرد،داشته باشد.

پرداخت‌های اینترنتی:

طبق طرح جدید شاپرک، تا اوایل سال ۱۳۹۳ خورشیدی مسیر پرداخت اینترنتی از بانک‌ها و شتاب قطع و به شبکه شاپرک منتقل خواهد شد. فروشگاه‌های مجازی برای انتقال پرداخت‌هایشان از طریق این شبکه باید حتماً مجوز کسب و نماد اعتماد را دریافت کرده باشند.

فهرست شرکت‌های PSP دارای مجوز از سوی شاپرک:

  • شرکت آسان پرداخت پرشین
  • شرکت الکترونیک کارت دماوند
  • شرکت به پرداخت ملت
  • شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  • شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  • شرکت پرداخت نوین آرین
  • شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
  • شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  • شرکت سایان کارت
  • شرکت فن آوا کارت
  • شرکت کارت اعتباری ایران کیش
  • شرکت مبنا کارت آریا

 

فهرست شرکت‌های پرداخت یار مجاز به انجام فعالیت:

  • شرکت ایوان رایان پیام (جیبیت)
  • شرکت اندیشه هوشمند رایان پارسی
  • شرکت پردازش ابری مریان (حسابیت)
  • شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان (سیزپی)
  • شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا
  • شرکت تراکنش همراه ایمن (شاپ)
  • شرکت توسعه سامانه تسکا
  • شرکت رایان مهر دانش سنج
  • شرکت رهیاب پیام گستران
  • شرکت سابین تجارت آریا
  • شرکت توسعه فناوری و تجارت الکترونیک کارن
  • شرکت جهان ارتباطات نکا​
  • شرکت رهیاب رایان فردا
  • شرکت سرمایه گذاری ریبو رویال کیش (یک‌پی)
  • شرکت فن آوران پارس یار (کیف‌پی)
  • شرکت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک نیوار
  • شرکت فناوری همراه همتا پردازش (باهمتا)
  • شرکت کارت اعتباری ایرانیان
  • شرکت مانا تدبیر آوا تک (پی‌پینگ)
  • شرکت وب کاران ایمن (آیدی‌پی)
  • شرکت همراه پرداز زرین (زرین پال)
  • شرکت هدایت هوشمند قرن

 

راه‌های ارتباطی با شاپرک:

وب‌سایت: www.shaparak.ir

تلفن: ۱۵ الی ۲۶۴۰۴۹۰۱

دورنگار: ۲۲۲۲۸۱۲۱

پست الکترونیکی:

نشانی: تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، ابتدای خیابان شهید شاه نظری، کوچه دوم، پلاک ۱۴